ریشه کنی موش ها تخصص ماست


انواع موش و شایعترین گونه های آن

بررسی انواع موش

شایع ترین گونه های موش

 

گونه های مختلفی از موش ها در سراسر جهان وجود دارند. در گذشته از موش ها به عنوان یکی از ناقلان بیماری های همه گیر از قبیل طاعون خیارکی نام می بردند که هزاران نفر را به کام مرگ فرستاده بود و بنابراین همواره از انواع موش به عنوان یکی از حیوانات آلوده و انتقال دهنده بیماری به انسان نام می برند. رای حفظ خود و اعضای خانواده تان از انواع بیماری های ناشی از موش، لازم است تا اطلاعاتی در خصوص موش های مختلف کسب کنید تا بتوانید اقدام پیشگیرانه مناسب را در برابر آنها انجام دهید.

موش خانگی، موش صحرایی، موش سقفی و موش آهویی، این چند گونه موش که در شهرها و اماکن مسکونی زندگی می کنند می توانند ناقل بسیاری از بیماری ها باشند. در ادامه به بررسی انواع موش و شایعترین آنها می پردازیم.

 

معرفی انواع موش های شایع

 

موش خانگی

 

همانطور که از نام آنها پیداست در خانه ها زندگی می کنند. از بینایی، شنوایی و بویایی فوق العادهای برخوردار هستند و بنابراین خیلی زود با محیط سازگاری پیدا می کنند.

 

این جوندگان را دزد کوچک نیز می نامند و به دلیل انعطاف زیاد می توانند از سوراخی به قطر 2 تا 3 سانتیمتر نیز رد شوند.

 

 

مشخصات ظاهری

 

رنگ پوست شان خاکستری است. طول بدن آنها به استثنای دمشان بین 6 تا 10 سانتیمتر است. طول دم نیز به اندازه طول بدن است. موش های خانگی بدنی باریک و کوچک دارند، اما چشم ها و گوش های بزرگی دارند. این موش ها کور رنگ هستند طول عمر موش خانگی بین یک تا دو سال است. سر و پاهای کوچک و چشم و گوش های بزرگ موش خانگی، آن را از نظر ظاهری از موش های فاضلاب متمایز می کند. موش های خانگی در تمام طول سال فعالیت دارند یعنی شما می توانید آنها را در هر زمانی ببینید.

 

تولید مثل موش خانگی

 

این جوندگان در طول سال 7 تا 10 بار زایمان می کنند و در هر زایمان 5 تا 12 موش به دنیا می آورند. دوره بارداری این موش 3 هفته طول می کشد و بلوغ آن نیز در 8 تا 12 هفتگی اتفاق می افتد.

 

عادات و رفتارهای موش خانگی

 

هر چند این موش ها حفرکنندگان بسیار خوبی هستند و می توانند در زیر زمین هم لانه داشته باشند با این وجود، زندگی در نقاط مرتفع را ترجیح می دهند. این موش ها، عمدتاً از غلات تغذیه می کنند. درطول شبانه روز چندین وعده غذا می خورند و می توانند تا مدت های طولانی بدون آب زنده بمانند. اگر رژیم غذایی آنها خشک باشد تا 3 میلیلیتر در روز آب مصرف می کنند.

 

موش صحرایی قهوه ای یا موش فاضلاب

 

این موش بیشتر از سایر انواع موش و به طور قطعس بیش از موش های آهویی امکان ورود به خانه های مسکونی را دارد و در مناطق شهری و حتی روستایی یافت می شود. به دلیل مخاطراتی که در جویدن کابل های برق ایجاد می کنند خطر آتش سوزی را گسترش می دهند و به انبارهای غلات و مواد کشاورزی نیز آسیب می رسانند. این جانوران ترجیح می دهند در قلمرو پهناوری زندگی کنند و در جنگل یا مناطق مسکونی وسیع پناه می گیرند.

 

 

مشخصات ظاهری

 

موش صحرایی 17 تا 30 سانتیمتر طول دارد و طول دم این حیوان نیز حدود 20 سانتیمتر است، وزن این گونه موش به 400 گرم نیز می رسد.  رنگ بدن این موش، خاکستری یا ماسه ای با ترکیبی از رنگ قهوه ای و نارنجی روی پشت و سرش است، خز متمایل به زرد و سفیدی هم ناحیه شکم این گونه موش را پوشانده است. معمولاً خط ملایم زرد رنگی نیز روی سینه اش دارد آنها چشم های برجسته گوش های کمی بزرگ و دم بلندی دارند.

 

کمتر پیش می آید که موش صحرایی قهوه ای وارد ساختمان های مسکونی شود، ولی ترجیح می دهند تا در فصول سرد به فاضلاب ها، انبارها و جاهایی که مواد غذایی در آنجا نگهداری می شود حمله کنند. موش صحرایی از جمله انواع موش هایی است که از تهدیدات جدی برای کشاورزی به شمار می رود.

 

تولید مثل موش صحرایی

 

تولید مثل این حیوانات با گرم شدن هوا، یعنی در ماه های فروردین و اردیبهشت شروع می شود. طول دوره بارداری آنها 25 روز و هر بارداری در موش های صحرایی 25 روز به طول می انجامد. اولین کرک ها یا خز روی پوست نوزادن آن ها، پس از 6 روز ظاهر می شود موش های کوچک، پس از 16 روز چشم باز می کنند و فقط 18 روز از شیر مادرشان تغذیه می کنند. طول عمر آنها 12 ماه است ولی در شرایط نامتعارف از قبیل اسارت و یا در طبیعت طول عمر وی به 2 سال هم افزایش می یابد.

 

عادات و رفتار موش صحرایی

 

این گونه از انواع موش ها بیشتر ترجیح می دهند تا از میوه و تخم درختان مرتفعی مانند بلوط، راش، زبان گنجشک  و درخت زالزالک تغذیه کنند. همچنین حلزون ها و حشرات دیگر بخشی از زنجیره غذایی آنها در بهار، زمانی که این دانه ها کمتر در دسترس هستند، به شمار می روند. آنها تمایل زیادی به خوردن سیب و نیز بذر حبوبات تازه کاشته شده دارند.

 

موش سقفی یا موش سیاه

 

این موش ها معمولاً چندان خوشنام نیستند. موش سقفی به هر جایی که خبری از سرپناهی امن و غذا باشد می رود. این جوندگان را موش سیاه یا موش صحرایی سیاه نیز می نامند. محل زندگی این گونه از انواع موش در سقف ها، زیر شیروانی یا در سوراخ دیوارها می باشد. اگر گرسنگی به آنها روی بیاورد ممکن است پوشش کابل های برق را بجوند و موجب قطع برق، آتش سوزی و سایر مخاطرات برای انسانها شوند.

 

 

مشخصات ظاهری

 

موش سقفی حدود 15 تا 20 سانتیمتر طول دارد. طول دم آن ها از طول بدن بیشتر است و بین 17 تا 25 سانتیمتر متغیر است. موش های سقفی دارای گوش های کوچکی بوده و چشم های برجسته و نسبتاً بزرگی دارند. رنگ آنها قهوه ای متمایل به سیاه بوده که گاهی رنگ قهوه ای مایل به خاکستری دارندکه تشخیص رنگ را در آن ها دشوار می کند.

 

تولید مثل موش سقفی

 

موش سقفی در یک سال 3 تا 4 بار تولید مثل کرده و در هر بار 4 تا 8 موش به دنیا می آورد. دوره بارداری 22 روز طول می کشد و می توانند در تمام فصول در خانه بمانند و به تولید مثلشان ادامه دهند. این موش ها در 2 تا 3 ماهگی به بلوغ می رسند و تا 1 سال زنده می مانند.

 

موش آهویی یا موش پاسفید

 

موش آهویی همواره در جستجوی غذا است. گاهی موش آهویی را موش پا سفید نیز می نامند. این گونه از انواع موش ها دشمنان بالقوه ای برای کشاورزان به شمار می روند. آن ها از بذر گیاهان و دانههای درختان تغذیه می کنند و به انبارهای ذخیره محصولات کشاورزی نیز دستبرد می زنند. این موش ها به عنوان ناقل بیماری خطرناکی شناخته می شوند که مرگ و میر زیادی را در پی داشته است و می توانند به سرعت این بیماری را در منازل فراگیر کنند. این موش ها ناقل ویروس بیماری خطرناک هانتاویروس می باشند.

 

مشخصات ظاهری

 

طول بدن موش آهویی بین 5 تا 10 سانتیمتر و طول دم نیز بین 5 تا 12 سانتیمتر است و وزن آن بین 10 تا 35 گرم می باشد.

 

 

رنگ موش آهویی یا موش پا سفید مایل به خاکستری کمرنگ است، در ناحیه بالاتنه و پهلوها موهای مایل به قهوه ای و قرمز دیده می شود و روی شکم با خز سفید رنگ پوشانده شده است دم موش آهویی دو رنگ و بسیار بلند است.

 

ویژگیهای متمایز کننده

 

سر و جثه آنها به طور کلی بزرگتر از موش های خانگی است. چشم های برجسته سیاه و گوش هایی بزرگ دارند. این موش ها هر چند در ظاهر باید در جنگل ها زندگی کنند ولی به داخل خانه ها نیز هجوم می آورند و از آنجا که به سازه های چوبی علاقه مند هستند ضمن تخریب بناها، از نظر بهداشتی نیز یک خطر بالقوه به شمار می روند. ساختمان های مسکونی که در مجاورت مزارع به خصوص مزارع برنج قرار می گیرند در معرض خطر هجوم این حیوان هستند.

 

تولید مثل موش آهویی

 

موش های آهویی در حالت طبیعی بین 2 تا 14 ماه زندگی می کنند ولی در اسارت (نگه داری در خانه و در قفس) بین 5 تا 8 سال و حتی بیشتر هم دوام می آورند. آنها در طول سال 2 تا 4 بار زایمان می کنند. هر موش ماده در هر بار زایمان 3تا 5 موش به دنیا می آورد. دوران حاملگی این موش 21 تا 24 روز به طول می انجامد. این موش ها در 7 تا 8 هفتگی بالغ می شوند.

 

عادات و رفتار موش های آهویی

 

موش های آهویی موجوداتی شب زی هستند و توانایی رفتن به بالاترین نقاط را هم دارند و می توانند در سطوح مختلف و از جمله سقف ها و زیرشیروانی ها هم حضور پیدا کنند. این موش ها ترجیح می دهند تا در ماه های سرد سال به داخل خانه ها پناه بیاورند.

 

موش ها گونه های بسیار زیاد و متنوعی دارند مانند موش های پرنده، موش های کوتوله  آفریقایی، موش های آهویی شمالی یا موش های خرمن چین اوراسیا و بسیاری دیگر، اما دلیلی ندارد که این گونه از موش ها به خانه ها، مناطق مسکونی شهری و حتی روستایی حمله کنند.

سم موش کش فسترک بلاکس

خرید سم موش - برند خارجی - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
سفارش سم از طریق: